Man ska inte leka med brinnande tändstickor när man håller på med benisn

Man har ju fått lära sig som liten att man inte ska leka med elden i närheten av bensin. Omdömet brast en solig julidag för 11 år sen!

Det va i mitten av det underbara sommarlovet, solen hade stekt oss flera veckor i sträck! Dagar fyllda av bad, fiske, folköl, brudar och allt annat som en 15 åring sysslar med under ett sommarlov.


Denna stekheta dag satt vi 4 grabbar i mitt vardagsrum och filade på planer för dagen, meningen ” vad fan ska vi göra” hade ekat i våra huvuden sen vi vaknade. Vi bestämde oss ör att ta oss ut till en ö och tälta och ha en allmänt skön dag med sol, bad och folkpiss. En båt tur på ca 25 min med motorbåten.


Men för att åka båt krävs benisn, Jag tittade ner bensintanken och fann den ekande tom.  Vi bestämde oss för att röra oss ner mot bensinmacken för att tanka på. Eftersom jag va ensam hemma den sommaren då hela familjen befann sig på landet. Så kunde jag inte fråga min kära styvfar om vad det skulle va för bensin i tanken, Dom vägrade svara i telefon så jag kunde inte fråga


På bensinmacken chansade vi på vilken bensin det skulle vara. Vi fyllde tanken med så mkt vi kunde för våra sommarlovspengar och traskade glada iväg hem.


Väl hemma så ringer min styvfar och informerar vilken bensin det ska vara i tanken. Det visade sig såklart att vi valt fel. Vi va tvungna att återvända för att fylla på nytt. Men vad gör man med 30 liter bensin?`


På den tiden bodde jag i terrass lägenhet med en stor terrass och vackra blomlådor. Jag kom på den då så briljanta idén om att hälla över bensinen i stora glasflaskor, Vi rotade fram dem största flaskorna vi kunde hitta och började fylla på. ( självklart ingen tanke på vart vi sen skulle göra av allt)


Jag, Alex, Danne  och Erik ( Erik bodde vägg i vägg med mig) Jag tog på mig ansvaret att börja hälla över allt,  grabbarna sysselsatte sig med viktiga saker så som att sola och röka. När jag började fylla den sista och den minsta burken av dom alla med bensin så ser jag Danne leka med tändstickor.


Av misstag bränner han iväg en brinnande tändsticka mot mig och bensinen. I Efterhand så har alla sagt att allt verkligen gick i slow motion. Jag som skriker NEEEEEEEEEEEEJ!!!!, Alex som följer tändstickan med blicken, , Erik som också följer tändstickan med blicken, och danne som bara står förstenad.


Nån sekund senare ( för oss kändes det som tio sekunder)  landade tändstickan i en av pölarna med bensin som uppstått på betongen, självklart i pölen närmast burken. Det dröjer inte många sekunder innan bensinen fattar eld och sprider sig i snabb takt mot burken. 4 grabbar står blixtstilla, ingen gör nånting , ingen är kapabel, vi står som förstenade, burken fattar eld, Alex och Danne springer fram och tillbaka på terrassgången och skriker ” vad ska vi göra vad ska vi göra?!!!??!!”


Jag står fortfarande kvar i några sekunder, hur släcker man brinnande bensin? Med skum såklart!, men vi har inget skum! Och nu brinner det så mycket att jag inte kan ta mig in för att hitta nått att kväva elden med. Den svarta röken bolmar upp! I avsaknad av hjärna fattar jag tag i vattenslangen och börjar spruta vatten mot elden. Erik har nu hunnit försvinna in till sig för att ringa brandkåren, Alex och Danne springer fortfarande omkring.


Vad händer när man sprutar vatten på brinnande bensin? DET BRINNER ÄNNU MER! Infernot är totalt! Jag fortsätter spruta så mycket jag kan och anfaller från alla vinklar jag kan. Hur jag lyckades släcka elden är fortfarande för mig ett mysterium! Elden är släkt Alex rusar in till Erik som pratar med larmcentralen och skriker att elden är släkt!


Damen på SOS alarm säger då argt till Erik ” Ni får inte busringa det är faktiskt allvar”


Tio minuter senare står 4 grabbar och stirrar på terrassen, röken har färgat fönstren svarta!, dörren är svart , terrassen är svart,  jag är svart,


Vi är glada ingen är skadad! 2 timmar senare fattar jag mod till mig och ringa familjen och berättar vad som hänt! Nervös som fan vräker jag ur mig allt. Morsan och styvfarsan garvar lite och skäller inte ut mig. ” bra att ni lever ” 

Det här va den sanna historien om bensinen som brann


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0